Wydanie nr: 1 (168) STYCZEŃ 2017
ISSN 1643-0883 | RPR 1392












Pomnik Paderewskiego







Natalii Drukarnia Etykiej











JAWI









































Donald Trump otwiera nową epokę światowego porządku…

Ta inauguracja 45 Prezydenta Stanów Zjednoczonych Ameryki, jakiej byliśmy świadkami w dniu 20 stycznia 2017 roku stała się wydarzeniem, które - nie mam cienia wątpliwości - otworzyło nową, nieoczekiwaną -  nie tylko przez amerykański, ale i światowy establishment - epokę porządku światowego. 16 minutowe wystąpienie 45 Prezydenta Stanów Zjednoczonych, Donalda Trumpa - jestem o tym głęboko przekonany - było szokiem dla tych wszystkich, którzy do ostatniej chwili przed zabraniem głosu przez nowego Prezydenta sądzili, ba, byli przekonani, że "miliarder bez doświadczenia politycznego, biznesmen i zdaniem wielu bigotów kontrowersyjny esteta otaczający się pięknymi kobietami" nie może mieć, a jak sie okazało, ma coś do powiedzenia i że to mówi z charyzmatyczną mocą zwracając się nie tylko do Amerykanów i Ameryki, ale w istocie rzeczy, stając na czele największej potęgi świata, do całego świata jako wizję nowego porządku.
 
Takiego Porządku, który - jak wiemy z obserwacji wszystkich negatywnych skutków globalizacji, arogancji  globalnego establishmentu był od dawna  tęsknotą i marzeniem "odrzuconych" milionowych mas na wszystkich kontynentach. To im, tym milionom na całym głobie 45 Prezydent Stanów Zjednoczonych - Donald Trump, z tarasu Kapitolu powiedział:"Już nigdy nie będziecie ignorowani". To zdanie przejdzie do historii, jako sygnał do wyzwolenia się ludzi spod rządów wszelkiej maści oligarchów politycznych, grup interesów, spod układów, dla których wielkie grupy społeczne, całe narody były i jeszcze są tylko "masą bez znaczenia" , "tanią siłą roboczą".  "ekonomicznie sterroryzowaną maszynką do głosowania".
 
"Już nigdy nie będziecie ignorowani!". W ciągu 16 minut swego wystąpienia Donald Trump, 45 Prezydent  Zjednoczonych wyrósł na wielkiego Męża Stanu, rzeczywistego przywódcę i wizjonera nowej epoki. Epoki narodów, epoki dobrobytu, epoki ludzi świata tych, o ktorych przypomina Biblia, że " będą w bólu ciężko pracować, aby później owoce swojej pracy z radością i uśmiechem konsumować".
 
Jestem przekonany, biorąc pod uwagę cechy  osobowości nowego amerykańskiego przywódcy, Prezydenta Donalda Trumpa, że będzie On znakomitym Prezydentem Stanów Zjednoczonych i narodu amerykańskiego, a być może przejdzie do historii jako Prezydent najlepszy. Taki, na jakiego czekali Amerykanie i na jakiego czekała reszta świata.
 
Andrew Parker jr


Przedruki tekstów tylko po uzyskania zgody redakcji EuroPartner


Rejs z „Zemstą Nietoperza” na Nowy rok!

 „Wdzięk, czar, lekkość i szampańska perlistość tej obłąkanej w śmiechu, walcu i wesołości skąpanej hecy (…) „Zemsta Nietoperza” – to brzmiało jakoś tajemniczo (…), a porywające fragmentami tylko tu i ówdzie słyszane melodie jeszcze większym otaczały tę operetkę urokiem i czarodziejstwem” – napisał w 1924 roku Julian Tuwim. Dziś mamy już 2017 rok, a słowa tego autora przekładu polskiej wersji językowej operetki, są wciąż tak samo aktualne i melodyjne jak kiedyś. Przekonali nas o tym artyści Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu. Librettem przeżyć „Zemsty Nietoperza” zaprosili na premierę, a jeden wieczór później złożyli noworoczne życzenia – najpiękniejsze, bo przepełnione muzyką, tańcem i światłem pomyślności. To ostatnie odgrywało nie tylko symboliczne znaczenie w kontekście przyjęcia tytułu mecenasa Teatru Wielkiego przez firmę Enea Oświetlenie. (Foto: Teatr Wielki im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu – Zemsta Nietoperza )

Na elewacji Gmachu Pod Pegazem, nad czerwonym dywanem, wznosiły się nietoperze, których ruch generowały efekty wizualne światłocieni. Do teatru Wielkiego wchodziło się jak na wielki statek, który za moment ma wypłynąć w rejs. Nastrój szczególnie uroczysty stawał się udziałem jego załogi i osób, które nawet kilka tygodni wcześniej wykupiły bilety uprawniające do bycia na pokładzie. Jak głosiły afisze – porty dla „Zemsty Nietoperza” były dwa – Na Sylwestra i Nowy Rok. Wypłynęliśmy…

Rejs na pokładzie poznańskiego Teatru Wielkiego…

Na górny taras statku weszły dwie młode kobiety. Na dolnym pokładzie mogliśmy równolegle obserwować wątki sytuacyjne, ich rozwój, tajemnice aż po rumieńce prawdy (niezwykle istotne w kontekście tematyki operetki). I tak na przemian, w trzech aktach. Wiatrem emocji dyrygował nie kto inny jak Johann Strauss Syn, w którego wcielił się Michał Klauza, kierownik muzyczny, który w brawurowy sposób poprowadził orkiestrę Teatru Wielkiego.

Podobnie jak austriackiemu kompozytorowi, nuty przemieniane w dźwięki instrumentów poddawały się jemu w pełni: uwodziły, intrygowały, zaciekawiały. Co ważne, nie przytłaczały swoją energią akcji scenicznej (a nie raz, podczas przedstawień w innych miastach w Polsce byłem świadkiem podobnego efektu), ale ją współtworzyły i uzupełniały. Rozmawiałem niegdyś z legendą polskiego świata teatru i operetki, Bogusławem Kaczyńskim i zadałem takie oto pytanie – czy „Zemsta Nietoperza” osiągnęłaby swoją pełnię, gdybyśmy chcieli jej oglądać, nie słysząc muzyki lub słuchać, nie widząc gestów artystów? Maestro odpowiedział – „tak, ale wymagałoby to dużego kunsztu artystów i zrozumienia libretta sztuki”.

W opinii poznańskiej publiczności i zaproszonych gości takiej pełni byliśmy bardzo bliscy – jak mówili w teatralnym foyer. Chapeau bas panowie przed twórczą harmonią, którą zbudowali chór, balet i artyści będący sercem „Zemsty Nietoperza”! Operetka bowiem, choć w powszechnej opinii kojarzona z materią łatwą i przyjemną, nie jest prosta do takiego zagrania, które jest wstanie czymś zaskoczyć. Harmonia budowana poprzez kompozycję kontrastów i ekspresji scenicznych gestów, zmiennych tonacji arii i nastrojów zasługuje na szczere oklaski.

Scenę naszej wyobraźni otwarły…

…reżyseria i dramaturgia autorstwa Krzysztofa Cicheńskiego; koncepcja inscenizacyjna Krzysztofa Szanieckiego; scenografia Anny Kontek i choreografia Viktora Davydiuka. Kierownictwem chóru zajął się Mariusz Otto, reżyserią świateł Wiktor Kuźma, współpracą muzyczną Katarzyna Tomala, zaś w roli asystenta scenografa sprawdził się Emil Wysocki. Wszystko odbyło się wg. libretta Karla Haffnera & Richarda Gené’a; na podstawie sztuki Rodericha Benedixa Das Gefängnis i wodewilu Henri Meilhaca i Ludovica Halévy’ego Le Réveillon.

W dniu premiery, 30 grudnia 2016 roku, emocje głównego bohatera, Gabriela von Eisensteina, sugestywnie zagrał gestami i barytonem Maciej Ogórkiewicz. W Rozalindę wcieliła się w bardzo kobiecy sposób, znakomity sopran Roma Jakubowska-Handke, a w Adelę – Małgorzata Olejniczak - Worobiej. Wykonanie przez nią jednej z czołowych partii wokalnych „Taki pan jak pan” zaznaczyło temperament artystki, która dała już się zauważyć m.in. w partiach lirycznych i koloraturowych, w operach Mozarta „Czarodziejski flet” (Pamina, Królowa Nocy, Papagena). Każda z tych i pozostałych ról zagrana była „na cześć wina, przyjaźni i miłości” – jak śpiewał toast księcia Gigi Orlovskiego, którym została dla nas mezzosopranistka Magdalena Wilczyńska-Goś.

Toasty artyzmu w Teatrze Wielkim w Poznaniu

Tak też od 5 kwietnia 1874 roku, dnia premiery „Zemsty Nietoperza” w Theater an der Wien w Wiedniu, wznoszone są te toasty. Poznański, w Teatrze Wielkim był szczególny. Dlaczego? Został wzniesiony przez tych, którzy nie boją się pić życia do dna – artystów, przy wtórze oklasków widowni, w której każda dama i gentleman mają odwagę być artystami życia.

Czego życzy nam sam Strauss na Nowy 2017 Rok? Barwnej muzyki, która podpowiada, iż z przeznaczenia życia można uczynić zabawne qui pro quo? W istocie, operetka jest kobietą. Aby odkryć jej prawdziwe piękno, wystarczy dać się przez nią zaczarować. Podobnie było i jest z każdym przedsięwzięciem Teatru Wielkiego w Poznaniu. W nowym roku zaprasza nas do wspólnego świętowania tego, co przemienia zdarzenia codziennego życia w inspirację ich scenografii na scenie. Każdy jest godzien tego toastu.

Dominik Górny


Przedruki tekstów tylko po uzyskania zgody redakcji EuroPartner



Witryna, na której się znalazłeś wykorzystuje pliki cookies, dalsze korzystanie z niej oznacza wyrażenie zgody na wykorzystanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności.

Tak, rozumiem